Shin Splints

Bijna elke hardloper kent de typische pijnklachten bij het scheenbeen. Deze pijnklachten worden ook wel Shin Splints genoemd.

Shin Splints is een Engelse verzamelnaam voor scheenbeenirritaties die over het algemeen worden veroorzaakt door overbelasting van het onderste gedeelte van de onderbeen. Hier kun je lezen wat de oorzaken zijn van deze vervelende blessure en wat de behandelmogelijkheden zijn.

Oorzaken Shint Splints

De oorzaak van shin splints is bijna altijd overbelasting van het lichaam. Bij overbelasting is sprake als je meer doet dan dat je lichaam eigenlijk aan kan.

Wanneer je lichaam onvoldoende rust krijgt na een training dan kunnen de spieren zich niet herstellen. De spieren aan het vooronderbeen (scheenbeen) herstellen zich niet voldoende.

Vaak zien we dit terug bij beginnende hardlopers. Een beginner gaat vaak te hard van stapel en te hard hardlopen en gunt zijn lichaam te weinig rust. Toch zien we ook bij ervaren hardloper klachten bij het scheenbeen terugkomen wanneer de trainingsintensiteit wordt verhoogd.

De aanleiding kan zijn, dat de hardloper zijn voet over-proneert (het teveel naar binnenzwikken van de voet tijdens de landing van de voet op de grond). Doordat de voet bij de landing op de grond teveel naar binnen zwikt en doordat er bij de landing ongeveer 200 kilo op die voet komt. Hierdoor komt er elke keer een enorme druk op de binnenkant van het scheenbeenwordt die deze klap moet opvangen.

200 kilo opvangen

Iedereen moet zijn voet proneren omdat je anders op de buitenkant van je sportschoenen zal lopen. Alleen een heleboel hardlopers proneren te vroeg en te veel waardoor er een groter risico ontstaat. Proneren moet je voet pas doen als je lichaamsgewicht al boven je voet is en niet op het moment dat je voet de grond raakt. Veel hardloopschoenen hebben een extra versteviging aan de binnenzijde van de schoen om het teveel en te vroeg proneren van de voet te compenseren.

Een andere oorzaak is dat de voetboog te slecht gesteund wordt. Het kan ook komen, doordat er teveel en te vaak op een harde ondergrond is hardgelopen, terwijl de benen daar nog niet aan toe waren.

Elk op zich geven deze factoren al genoeg aanleiding om shin splints te krijgen, als ze gecombineerd worden met overbelasting. Ze kunnen echter ook in combinatie optreden.

Waar komen Shint Splints het meest voor?

Shint Splints komen het meest voor zo’n centimeter of 8 boven de binnenenkel tegen het scheenbeen aan. Je voelt dat het beste als je je tenen omhoog beweegt. Deze vorm van shin splints ontstaat, doordat er bij voortduring met grote kracht aan de spier getrokken wordt, die zich op die plaats aan het scheenbeen vasthecht (musculus tibialis posterior┬á /achterste scheenbeenspier).

Die spier zit ook vast aan de voetboog. Als de voetboog tijdens het hardlopen afplat, dan komt er grote kracht te staan op die plaats waar die spier vasthecht aan het scheenbeen. Die plek kan zeer pijnlijk zijn. Het kan zelfs zo erg worden, dat die ontstoken raakt. Je spreekt dan van beenvliesontsteking (periostitis).

Behandeling blessure

Hier kunnen we eigenlijk erg kort over zijn;

RUST

Stop met je trainingsactiviteiten als je beginnende pijnklachten hebt. De valkuil is dat je toch doorgaat en zodra het lichaam opgewarmd is voel je minder pijn. Toch zal het elke keer iets langer duren totdat je echt te laat bent.

Luister dus goed naar je lichaam bij aanhoudende scheenbeenklachten.

Je kunt de pijnlijke plek koelen met een ICE-pack. Je legt een instant coldpack op de aangedane plek: 2 keer per dag 15 minuten. Zorg voor een beschermende laag (theedoek) tussen ijs en huid om bevriezing te voorkomen doen.

Wanneer je rust kun je tevens goed je schoenen bekijken. Bekijk de onderkant van je schoenen en kijk waar de slijtage zit. Zijn de zolen nog recht en is er voldoende demping aanwezig.

Ga bij twijfel altijd langs een speciaalzaak.